Diferența dintre cauciucurile de vară și cele de iarnă

Diferența dintre cauciucurile de vară și cele de iarnă

Iarna vine, „gumele” de vară rămân?

Cauciucurile unei mașini sunt de multe ori neglijate, deși sunt extrem de importante în privința siguranței rutiere și chiar a economiei de carburant.

Dacă vrei să conduci în siguranță, trebuie să ții cont de schimbările climatice – nu degeaba, de exemplu, în orice Mare Premiu de Formula 1, pneurile sunt imediat schimbate dacă începe o ploaie torențială.

În acest sens, la noi în țară a fost introdusă interdicția de a circula cu o mașină echipată cu anvelope de vară pe drumuri publice acoperite cu gheață sau zăpadă.

Principalele diferențe între anvelopele de vară și cele de iarnă

  • Compoziția materialului

Factorul cheie atunci când vorbim de siguranța anvelopelor este aderența. Ei bine, în cazul în care folosim cauciuri de vară în condiții de iarnă, când temperatura scade sub 6-7 grade C, cauciucul pur și simplu îngheață și devine rigid. Astfel, pierde foarte mult din aderența la asfalt, făcând frânarea, accelerarea sau virajele să devină periculoase, mai ales în condiții de carosabil cu zăpadă sau gheață.

Pentru a preveni acest lucru, în procesul de producție a anvelopelor de iarnă, are o loc o etapă ce face diferența între „gumele” de vară și cele de iarnă – adăugarea unor cantități suplimentare de siliciu în amestecul de cauciuc. Acest lucru duce la o mai mare flexibilitate a anvelopei atunci când este expusă la temperaturi scăzute.

  • Profilul cauciurilor

O altă diferență majoră între cauciucurile de vară și cele de iarnă este dată de profilul acestora. Mai precis, diferența între banda de rulare a celor de iarnă față de celelalte. Cauciucurile de iarnă au canelurile mai late, mai adânci și mai numeroase decât cele de vară. Astfel, sunt mult mai eficiente pe un drum înzăpezit sau cu gheață – colectează zăpada în caneluri și oferă o aderență ridicată.

Ca urmare a acestor două diferențe fundamentale, avem următoarele consecințe directe:

  • Distanța de oprire la frânare

Pe un drum înzăpezit, dacă rulezi cu 50 km/h și frânezi pentru a evita un obstacol neprevăzut, mașina ta se va opri după circa 43 metri, dacă ai cauciucuri de vară. În schimb, echipată cu anvelope de iarnă, mașina va opri în aproximativ 35 de metri. Iată o diferență care poate preveni o catastrofă.

  • Durabilitate

Dacă anvelopele de iarnă sunt mai flexibile, oare de ce nu le putem folosi și pe timpul verii? Răspunsurile sunt două – economie și siguranță. Pentru a face economie de bani, e mai bine să nu rulăm vara cauciucurile de iarnă, deoarece acestea se uzează mult mai repede. Cât privește siguranța, la temperaturi ridicate, cum sunt zilele caniculare de vară, riscul de a face explozie crește atunci cînd vorbim de cauciucurile de iarnă.

Acum, că știi mai multe despre diferențele dintre cauciucurile de iarnă și cele de vară, probabil te întrebi când e cel mai bun moment pentru a trece de la unele la celelalte. Iar cum suntem deja în pragul iernii, să știi că recomandarea noastră este să încalți mașina cât mai repede cu anvelope de iarnă. Pentru că deja temperaturile sunt în marea parte a zilei sub 9-10 grade Celsius. Mai multe despre legislația cu privire la momentul schimbării cauciucurilor cu cele de iarnă poți citi aici. Iar despre cum poți să ai grijă mai mare de cauciucuri, poți citi aici.

No Comments

Post A Comment