Condusul preventiv pe timp de ploaie. Recomandări

Condusul preventiv pe timp de ploaie. Recomandări

Condusul preventiv este un exercițiu extrem de important pe care fiecare șofer ar trebui să și-l însușească. În condițiile unei infrastructuri rutiere supraaglomerate, cu mașini din ce în ce mai puternice conduse de toate categoriile de șoferi, de la începători la experimentați, teribiliști sau prea lenți, atenți sau șoferi obosiți și neatenți, condusul preventiv înseamnă o șansă la normalitate pe șosele României. Condusul preventiv se aplică pe orice fel de vreme și înseamnă, evident, ocolirea riscurilor pe care un șofer este tentat să și le asume, de cele mai multe ori chiar gratuit.

În acest articol ne-am propus să vorbim despre ce înseamnă condusul preventiv pe timp de ploaie, cu apă adunată pe șosea și în condiții de reducere a vizibilității.

1.) În primul rând, pe timp de ploaie atenția șoferului trebuie sporită. Ţine ambele mâini pe volan şi evită să fii distras. Telefoanele mobile sau acţionarea unor sisteme ale maşinii care necesită atenţie (precum sistemul de navigare) pot duce la apariţia unor momente periculoase, iar pe timp de ploaie pericolul este şi mai mare. Vizibilitatea este mai slabă şi timpul de reacţie mai scurt, plus că maşina este mai dificil de manevrat.
2.) Asigură-te că ești văzut. Porneşte farurile, chiar dacă ploaia apare în timpul zilei. Astfel, participanţii la trafic te pot observa mai repede.  Specialiştii în siguranţa rutieră recomandă să menţii o distanţă de cel puţin cinci lungimi de maşină faţă de maşină din faţă. Asta înseamnă un minim de circa 25 de metri. Vei avea timp să reacţionezi la menevrele celui din faţă. Ideal este ca distanţa să fie cât mai mare, mai ales pe drumurile naţionale sau autostrăzi.

3.)  Trebuie să cunoaștem cum reacționează mașina noastră la manevrele pe care le facem, uneori în fracțiuni de secundă, atunci când carosabilul este umed sau ud. Nu conduce neapărat cu limita legală de viteză, ci cu viteză mai mică, cu care te simţi tu confortabil. Dacă asfaltul este foarte ud sau vizibilitatea slabă, atunci viteza trebuie adaptată la aceste condiţii. Ignoră faptul că alte maşini merg mai repede. Rămâi în zona ta de siguranţă, în care simţi că ai timp să reacționezi.

4.) Pe timp de ploaie, una dintre cele mai periculoase reacții ale mașinii este reacția la frânare. Eficienţa sistemului de frânare este, evident, redusă în condiţii de umiditate a carosabilului. Este important să ajustezi viteza pentru a evita un accident, chiar dacă rulezi la viteze reduse, în oraş. Mai mult, în funcție de tipul de carosabil ud pe care mergi, reacțiile la frânare pot fi extrem de diferite, chiar la aceleasi viteze. Piatra cubică, de exemplu, favorizează apariția derapajului în condițiile în care este perfect uscată. În condiții de ploaie, acvaplanarea se poate produce oricând, pe porțiunile de carosabil cu piatră cubică.

5.) Evită pe cât posibil bălțile. Când sub anvelopă avem o peliculă de apă, se produce acvaplanarea. În aceste situații putem controla foarte dificil mașina. Pentru un control cât mai exact, este nevoie să ai cauciucuri în stare bună și o viteză cât mai mică.

Sperăm că ți-am fost de folos. Pentru mai multe informații despre condus și acvaplanare, citește un articolul dedicat, aici.

No Comments

Post A Comment